Facebook is in Nederland nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk. Bijna 8 miljoen Nederlanders gebruiken het platform.
Dat blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy waar Marketingfacts over schrijft.
Het onderzoek is afgenomen onder 13.740 mensen. Belangrijke kanttekening is dat de respondenten minimaal 15 jaar oud zijn. Veel sociale netwerken hebben een grote groep gebruikers die jonger zijn.
Facebook leidt de dans
Facebook is dit jaar wederom het populairste sociale netwerk in Nederland met 7,9 miljoen gebruikers, aldus Newcom. Daarvan loggen er 5 miljoen dagelijks in.
De groei van Facebook in Nederland vlakt wel af. In het afgelopen jaar nam het aantal gebruikers met 3,4 procent toe, terwijl dat het jaar ervoor nog 45 procent was.
Het gebruik van videosite YouTube, de nummer twee in Nederland, bleef gelijk met 54 procent. Opvallend is dat slechts 13 procent van de Youtube-gebruikers dagelijks gebruik maakt van de videodienst.
Het zakelijke netwerk LinkedIn scoort echter nog lager: 10 procent van de gebruikers zegt elke dag op het sociale netwerk aanwezig te zijn.
Leden van Facebook en Twitter zijn het actiefst. Bijna twee derde van de Facebook-gebruikers is zeven dagen per week te vinden op het sociale netwerk, bij Twitter is dat bijna de helft.
Een kwart van de twee miljoen gebruikers van Google+ is actief. Het sociale netwerk van de zoekgigant is nog geen twee jaar oud, maar is volgens het onderzoek het vijfde sociale platform van Nederland.
Een andere nieuwkomer, de sociale prikbordsite Pinterest, heeft 530 duizend gebruikers. Daarvan is ruim 10 procent dagelijks actief.
Hyves blijft dalen
Van de grote sociale netwerken ziet Facebook het aantal dagelijks actieve gebruikers het snelst toenemen met 8,6 procent het afgelopen jaar. Twitter, YouTube en LinkedIn bleven min of meer gelijk, aldus het onderzoek van Newcom.
Het bezoek aan Hyves is de laatste jaren enorm gedaald. Nog maar 300 duizend internetgebruikers zou dagelijks op het Nederlandse sociale netwerk te vinden zijn. Dat is een daling van ruim 80 procent in twee jaar tijd.
Eerder bleek al uit de cijfers van de Stichting Internetreclame (STIR) dat het bezoek aan Hyves drastisch is afgenomen. Voor de 'boodschappers' en hogeropgeleiden vertrekken en dat zijn juist de lucratiefste doelgroepen voor adverteerders.
Gebruik per apparaat
Veel leden van Instagram checken het sociale netwerk via een smartphone. Dat is logisch, aangezien Instagram een foto-app is. Inmiddels heeft de dienst ook een webversie waarop de foto's te bekijken zijn. Afbeeldingen uploaden kan nog steeds alleen via de app.
Incheckdienst Foursquare kent eveneens een hoog smartphonegebruik. Ook daarvoor ligt de verklaring voor de hand: veel mensen checken onderweg in op locaties.
Ruim de helft van de twitteraars gebruikt de dienst via de smartphone. Bij Facebook ligt dit percentage op 31 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl